Linkbuilding

Beschik je over een eigen website en wil je meer organische bezoekers krijgen? Dan is het belangrijk dat je het één en ander weet over linkbuilding. Linkbuilding is een vrij eenvoudige manier om je website en bijbehorende webpagina’s hoger te laten scoren in de zoekresultaten van zoekmachines. Lees daarom verder wat linkbuilding precies inhoudt en hoe je hiermee zelf aan de slag kunt gaan.
Vrouw met laptop aan tafel

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van (relevante) externe links die helpen je webpagina’s een hogere ranking te geven. Externe links zijn links van een andere website die verwijzen naar jouw website. Bij linkbuilding ga je dus opzoek naar relevante websites die een link naar jouw website op hun website willen plaatsen. Linkbuilding is dus onderdeel van SEO (Search Engine Optimization). Het is immers één van de grootste invloeden op de positie van jouw website.

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Linkbuilding is enorm belangrijk. Het zorgt er namelijk voor dat er meer organische bezoekers naar je website komen. Dit zijn bezoekers die op jouw website terecht zijn gekomen door te zoeken in een zoekmachine. Wanneer een relevante (en populaire) website namelijk naar jouw website verwijst, wordt jouw website als ‘beter’ beschouwd door zoekmachines. Je website krijgt dan een hogere autoriteit door de externe link. Hierdoor kan je website hoger in de zoekresultaten worden geplaatst, waardoor mensen je dus sneller zullen vinden.

Tips voor linkbuilding

Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten bij linkbuilding. Ten eerste moet je op zoek naar websites die al hoog scoren voor een bepaald trefwoord waar jij ook voor wilt scoren. Wanneer je een externe link van een dergelijke website krijgt, zal dit ook de positie van jouw website sterk beïnvloeden. Begin dus met het zoeken naar websites die zowel relevant als populair zijn; links van deze websites hebben de meeste invloed. Een handige website om de positie/populariteit van een andere website na te gaan is MozRank.

Ook kun je op zoek gaan naar websites van concurrenten om vervolgens te ontdekken welke links zij van andere websites krijgen. Deze kun jij dan ook benaderen. Je kunt dit vinden door de Open Site Explorer van Moz.com te gebruiken.

Nofollow links

Naast een ‘gewone’ externe link van een andere website, bestaat er ook de ‘nofollow link’. Een website kan er namelijk voor kiezen om een link naar jouw website te plaatsen met een ‘nofollow-attribuut’ die in de code van de link wordt geplaatst. Deze code vertelt zoekmachines dat de link niet of minder waardevol is en dus geen invloed mag hebben op de ranking van de website waar naar wordt verwezen. Zorg dus het liefste voor externe links zonder de nofollow-attribuut.