On-page SEO

Heb je een eigen website, maar wil je meer bezoekers op je website krijgen, dan is het belangrijk dat je begint met on-page SEO. Dit klinkt wellicht ingewikkeld, maar dat is het zeker niet. On-page SEO betekent simpelweg het optimaliseren van een webpagina zodat deze hoger in de zoekresultaten van zoekmachines komt te staan. Hoe hoger je webpagina scoort in zoekmachines, des te groter de kans dat er op jouw webpagina wordt geklikt. Kortom, met on-page SEO zorg je voor meer bezoekers. In dit artikel lees je de verschillende manieren waarop je je webpagina’s kunt optimaliseren.
Vrouw met laptop

De juiste content

De content (tekst, afbeeldingen, video’s, geluid) die je op je webpagina plaatst, heeft natuurlijk grote invloed op de positie van deze pagina in de zoekresultaten. Zoekmachines beschouwen een pagina als relevant wanneer deze pagina relevante content bevat. Het is dus belangrijk dat je content plaatst waar mensen daadwerkelijk naar zoeken. Ook is het belangrijk dat zoveel mogelijk van deze content gedeeld kan worden, bijvoorbeeld via een link of social-media button. Zoekmachines zullen je pagina dan sneller bovenaan in de zoekresultaten plaatsen.

Title tags en URL’s

Naast content is het ook belangrijk om te kijken naar de title tag en URL van je webpagina. Door de title tag en URL te optimaliseren kunnen zoekmachines beter zien waar jouw webpagina over gaat, wat de ranking van de webpagina positief beïnvloedt.

De title tag is de titel van de webpagina die je te zien krijgt in de tab van je webbrowser. Het is belangrijk dat deze titel niet te lang is; het liefst onder de 55 karakters. Hierdoor zorg je ervoor dat de titel niet wordt afgekapt in de zoekresultaten. Ook moet je relevante trefwoorden in de titel plaatsen. Dit zijn de trefwoorden waarop je jouw webpagina wilt laten scoren.

De URL is het webadres van de webpagina. Het is belangrijk dat je deze zo eenvoudig en relevant mogelijk houdt. De URL moet zowel de gebruiker als zoekmachine duidelijk laten zien waar de pagina over gaat.

Alt-tekst

Ook de alt-tekst heeft invloed op ranking van je webpagina. De alt-tekst is de beschrijving van een afbeelding. Deze beschrijving is niet per se belangrijk voor de bezoeker, maar vooral voor de zoekmachines. Evenals de URL en title tag, laat de alt-tekst zoekmachines zien waar de webpagina over gaat, waardoor je webpagina hoger in de zoekresultaten kan worden geplaatst.

Krachtige content en responsive design

Het is daarnaast belangrijk dat je het bouncepercentage van je webpagina’s zo laag mogelijk houdt. Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat van de pagina weggaat zonder nog een nieuwe pagina te raadplegen. Een hoog bouncepercentage wordt door zoekmachines dus als negatief gezien, waardoor je webpagina lager zal scoren in de zoekresultaten.

Je kunt dit bouncepercentage verlagen- en daarmee de ranking van je webpagina verhogen- door krachtige content te plaatsen en het design van je website geschikt te maken voor zowel PC, tablet, als smartphones.

Interne links

Ten slotte moet je op elke webpagina minstens twee interne links plaatsen. Een interne link is een link op je webpagina naar een andere webpagina binnen je website. Interne links tonen zoekmachines de structuur en inhoud van de website, wat ook weer een positieve invloed heeft op de positie van je webpagina in de zoekresultaten.