SEO termen uitgelegd

Heb je een eigen website of webshop, dan is SEO van groot belang. Met SEO zorg je onder andere voor meer bezoekers, naamsbekendheid en meer conversies. Ondanks SEO vrij eenvoudig is, is het toch handig om de belangrijkste termen omtrent SEO goed te begrijpen. In dit artikel leggen wij je daarom een aantal belangrijk SEO termen voor je uit.
SEO op scherm

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization; het optimaliseren van je website waardoor deze hoger in de zoekresultaten van zoekmachines komt te staan. SEO zorgt dus onder andere voor meer organische bezoekers. Organische bezoekers zijn bezoekers die op je website terecht zijn gekomen door te zoeken in een zoekmachine, zoals Google.

SERP

Een SERP is een Search Engine Results Page; de resultaten die je te zien krijgt na het intypen van een zoekwoord in een zoekmachine. Het is dus de pagina met alle zoekresultaten. SEO zorgt ervoor dat je website hoger in de SERP komt te staan. De positie van je website in de SERP wordt ook wel de ‘ranking’ van een website genoemd.

Zoekwoord/trefwoord

Dit is het woord (of woorden) die iemand in een zoekmachine invoert om iets op het internet te vinden. Zoekwoorden zijn enorm belangrijk binnen SEO, omdat het gebruikers en zoekmachines toont waar websites en specifieke pagina’s over gaan. Door consistent de juiste zoekwoorden te gebruiken op je website, zorg je ervoor dat je website beter begrepen wordt door zoekmachines. Hierdoor zal je website een hogere ranking krijgen.

Alt-tekst

De alt-tekst is de tekst (beschrijving) die hoort bij een afbeelding. Een bezoeker van een website krijgt deze tekst pas te zien wanneer de afbeelding niet geladen kan worden. Echter is de alt-tekst vooral belangrijk voor zoekmachines. Het helpt zoekmachines namelijk onderscheid te maken tussen afbeeldingen. Evenals het gebruik van trefwoorden, zorgt de alt-tekst ervoor dat zoekmachines beter begrijpen waar jouw website over gaat. De alt-tekst heeft dus invloed op de positie van jouw website in zoekmachines en heeft dus ook te maken met SEO.

Ankertekst

De ankertekst (anchor text) is de tekst van een hyperlink die zichtbaar is voor de bezoeker van een website. Ook de ankertekst is belangrijk bij SEO. Wanneer je de juiste zoekwoorden in de ankertekst plaatst, kan dit zorgen voor betere rankings.

Title tag en meta description

De title tag (meta title) is de titel van een webpagina. Deze verschijnt in de tab van je internetbrowser en als titel in de zoekresultaten. Net zoals bij de alt-tekst en ankertekst, is het optimaliseren van title tags belangrijk voor SEO, omdat zoekmachines hierdoor meteen zien waar jouw webpagina’s over gaan.

De meta description (meta-omschrijving) is de beschrijving van de pagina, die onderaan de title tag komt te staan in de zoekresultaten. Meta descriptions hebben geen invloed op de positie van je website, maar zorgen wel voor meer klikken naar je website, aangezien men hierdoor snel en duidelijk kan zien waar je pagina over gaat. Het is daarom belangrijk om een unieke meta description te hebben, het liefst met een call-to-action.

Linkbuilding

Linkbuilding is een manier om jouw website hoger te laten scoren in zoekmachines. Je vraagt dan aan andere website om een link naar jouw website te plaatsen. Hierdoor kan jouw website meer autoriteit krijgen en daarmee een hogere ranking. De link die je van een andere website krijgt, heten ‘externe links’.